K
AAA
A   AA   AA   K
BIP.gov.pl
Nazwa
Nazwa
BIP.gov.pl
    To jest wersja archiwalna z dnia: 09.05.2017, zmieniona z powodu:
    aktualizacja danych

    Przedmiot działania

    Zespół Szkół Specjalnych w Wolsztynie to jedyna kompleksowa placówka kształcenia specjalnego na terenie powiatu wolsztyńskiego, działająca na rzecz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Został powołany Uchwałą Nr VII/39/99 Rady Powiatu Wolsztyńskiego z dnia 26 marca 1999 r. Powstał on na bazie funkcjonującej od 1 września 1970 roku Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 4.

     

    W skład Zespołu Szkół Specjalnych w Wolsztynie wchodzą:

    1. Szkoła Podstawowa Specjalna nr 4 (6-letni cykl kształcenia),
    2. Gimnazjum Specjalne nr 4 (3-letni cykl kształcenia),
    3. Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy (3-letni cykl kształcenia)

     

    Zespół Szkół Specjalnych w Wolsztynie składa się z kompleksu budynków. W skład kompleksu wchodzi trzykondygnacyjny budynek szkoły o tradycyjnej konstrukcji oraz dwa budynki dwukondygnacyje. Wszystkie budynki są ze sobą połączone. Główne wejście do budynku znajduje się od strony ul. 5 Stycznia. Placówka posiada następujące pomieszczenia: 16 sal lekcyjnych, pracownię informatyki, pracownię techniki, bibliotekę, pracownię gospodarstwa domowego, salę gimnastyczną (niepełnowymiarową), salę do gimnastyki korekcyjnej. W szkole znajdują się również gabinety przeznaczone do specjalistycznej terapii m.in. sala SI, sala doznań świata, gabinet EEG - Biofeedback, gabinet do terapii metodą Tomatisa, gabinet psychologa, gabinet pedagoga, 2 gabinety logopedyczne, basen. Uczniowie mogą również korzystać ze świetlicy szkolnej i nowego boiska sportowego.

    W ZSS w Wolsztynie są organizowane następujące zajęcia: obowiązkowe zajęcia edukacyjne, zajęcia rewalidacyjne m.in. korekcyjne wad postawy, korygujące wady mowy, orientacji przestrzennej i poruszania się, nauki alternatywnych metod komunikacji i inne, wynikające z programów rewalidacji (terapia EEG Biofeedback, terapia audiospsycholongwistyczna - metodą Tomatisa, zajęcia z surdopedagogiem, zajęcia z tyflopedagogiem, zajęcia korekcyjne wad postawy na basenie, hydroterapia). Ponadto oferujemy pomoc psychologiczno-pedagogiczną uczniom, rodzicom i nauczycielom, a także rozwijamy uzdolnienia i zainteresowania uczniów (koło plastyczne, koło ekologiczne, koło techniczne, koło sportowe - kajakarskie).

    Społeczność szkoły realizuje zadania statutowe, zadania wynikające z programu wychowawczego i programu profilaktyki, opracowanych w oparciu o:

    • diagnozę potrzeb i oczekiwań nauczycieli, uczniów i rodziców,
    • wybór najważniejszych problemów (celów) szkoły wynikających z wewnętrznych badań diagnostycznych i doniesień z badań zewnętrznych,
    • ustalenie przyczyn problemów i sformułowanie odpowiednich zadań służących ich rozwiązaniu, budowę planu pracy szkoły opracowanego w oparciu o cele priorytetowe.

     

    Mocne strony szkoły:

    • jasno sprecyzowana wizja i misja szkoły,
    • indywidualizacja procesu nauczania,
    • wykształcona i kompetentna kadra pedagogiczna,
    • dobra opinia o szkole wśród rodziców i w środowisku lokalnym,
    • przyjazna atmosfera pracy - dobre relacje pomiędzy uczniami, nauczycielami i rodzicami,
    • efektywna współpraca nauczycieli pracujących z danym zespołem klasowym,
    • różnorodne formy diagnozowania postępów uczniów,
    • dobrze zorganizowany system pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
    • dostosowanie metod i form pracy do możliwości psychofizycznych uczniów,
    • realizacja wielu innowacji pedagogicznych i projektów zewnętrznych,
    • realizacja programów edukacyjno-profilaktycznych,
    • wysoka ocena i bardzo duże zaufanie rodziców do nauczycieli,
    • bardzo dobra współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym.

     

    Misja szkoły:

     

    Misja szkoły zawiera się w sentencji: „Uczymy się budować cywilizację dobra i miłości” i jest realizowana poprzez przygotowanie ucznia do autonomii, samodzielnego funkcjonowania w życiu rodziny, szkoły, środowiska oraz pełnienia funkcji społecznych w oparciu o zdobyte w procesie dydaktyczno – wychowawczym i rewalidacyjnym umiejętności, nawyki i wiadomości.

    Misja szkoły zawiera się w następującym dekalogu działań wychowawczych:

    1. Wychowanie dla dobra, miłości i w duchu wartości moralnych.
    2. Wychowanie w rodzinie i dla niej.
    3. Wychowanie w duchu samorządności i demokracji z uwzględnieniem praw człowieka.
    4. Rozwijanie postaw patriotycznych.
    5. Rozwijanie szacunku dla dobra wspólnego.
    6. Kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu.
    7. Rekreacja, sport i wypoczynek.
    8. Rozwijanie wrażliwości na potrzeby środowiska.
    9. Przygotowanie do świadomego korzystania ze środków masowej komunikacji.
    10. Przygotowanie do życia w globalnym społeczeństwie informatycznym.

     

    Wizja szkoły:

     

    Zespół Szkół Specjalnych w Wolsztynie:

    • jest placówką nowoczesną, dobrze wyposażoną w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające zindywidualizowaną pracę z uczniem aktywnymi metodami z uwzględnieniem technologii komputerowej i informacyjnej, zapewniającą wszechstronny rozwój ucznia,
    • jest szkołą przyjazną uczniom, wolną od przemocy rówieśniczej zapewniającą bezpieczeństwo i właściwą atmosferę podczas pobytu dziecka w szkole,
    • daje uczniom i ich rodzicom czytelną informację zwrotną na temat osiągnięć i wysiłków, pobudzając do dalszego rozwoju umiejętności i zainteresowań poprzez terapię w małych grupach, wszechstronnie stymulującą rozwój i uwzględniającą indywidualne potrzeby dziecka,
    • zapewnia każdemu dziecku korzystne warunki rozwoju osobowości,
    • współpracuje z różnymi instytucjami wspomagającymi jego działania,
    • wspomaga rodziców w procesie wychowawczym i rewalidacyjnym, oferuje szerokie wsparcie psychopedagogiczne,
    • jest placówką, w której rodzice czynnie angażują się w życie szkoły, wspomagając działania nauczycieli,
    • jest placówką zatrudniającą kadrę nauczycielską, która stale się dokształca i doskonali, która kompetentnie dostosowuje sposób przekazywania wiedzy, kształtuje umiejętności i postawy uczniów do naturalnej w tym wieku aktywności dzieci.

     

    Wizję szkoły realizujemy poprzez:

    1. Współpracę ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym poprzez odkrywanie wartości „małej ojczyzny" oraz dążenie do budzenia u uczniów więzi wspólnoty miejsca, tradycji, historii.
    2. Dążenie do rozwoju ucznia w jego wszystkich sferach zgodnie ze strefą najbliższego rozwoju.
    3. Uczenie pokonywania trudności poprzez podkreślanie wartości każdego sukcesu i czynienie ucznia wrażliwym i umiejącym cieszyć się z sukcesów własnych i innych.
    4. Ukazywanie wartości prawdy, dobra, piękna oraz przyjaźni i miłości jako największych wartości człowieka.
    5. Uczenie tolerancji, asertywności i akceptacji wobec inności.

     

     

     

    Priorytety Zespołu Szkół Specjalnych:

    1. Umacnianie w uczniach wiary we własne siły.
    2. Motywowanie uczniów do nauki i zdobywania umiejętności na miarę ich indywidualnych możliwości psychofizycznych.
    3. Wpajanie uczniom zasad bezpieczeństwa i dbałości o zdrowie swoje i innych.
    4. Rozwijanie zainteresowań i mocnych stron ucznia.
    5. Usprawnianie zaburzonych funkcji ucznia.
    6. Rozwijanie u uczniów umiejętności współpracy w parach i w grupie.
    7. Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
    8. Krzewienie ducha wolontariatu.
    9. Wdrażanie uczniów do patriotyzmu i szacunku do symboli narodowych i religijnych.
    10. Podążanie za uczniem, dawanie mu szansy na współtworzenie procesu samodzielnego uczenia się.

     

     
    ⇑ do góry strony ⇑
    Opublikował: Anna Stochaj
    Publikacja dnia: 09.05.2017
    Podpisał: Anna Stochaj
    Dokument z dnia: 09.05.2017
    Dokument oglądany razy: 721
Zespół Szkół Specjalnych w Wolsztynie