- Szkoła Podstawowa Specjalna nr 4 (6-letni cykl kształcenia),
- Gimnazjum Specjalne nr 4 (3-letni cykl kształcenia),
- Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy (3-letni cykl kształcenia)
- diagnozę potrzeb i oczekiwań nauczycieli, uczniów i rodziców,
- wybór najważniejszych problemów (celów) szkoły wynikających z wewnętrznych badań diagnostycznych i doniesień z badań zewnętrznych,
- ustalenie przyczyn problemów i sformułowanie odpowiednich zadań służących ich rozwiązaniu, budowę planu pracy szkoły opracowanego w oparciu o cele priorytetowe.
- jasno sprecyzowana wizja i misja szkoły,
- indywidualizacja procesu nauczania,
- wykształcona i kompetentna kadra pedagogiczna,
- dobra opinia o szkole wśród rodziców i w środowisku lokalnym,
- przyjazna atmosfera pracy - dobre relacje pomiędzy uczniami, nauczycielami i rodzicami,
- efektywna współpraca nauczycieli pracujących z danym zespołem klasowym,
- różnorodne formy diagnozowania postępów uczniów,
- dobrze zorganizowany system pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- dostosowanie metod i form pracy do możliwości psychofizycznych uczniów,
- realizacja wielu innowacji pedagogicznych i projektów zewnętrznych,
- realizacja programów edukacyjno-profilaktycznych,
- wysoka ocena i bardzo duże zaufanie rodziców do nauczycieli,
- bardzo dobra współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym.
- Wychowanie dla dobra, miłości i w duchu wartości moralnych.
- Wychowanie w rodzinie i dla niej.
- Wychowanie w duchu samorządności i demokracji z uwzględnieniem praw człowieka.
- Rozwijanie postaw patriotycznych.
- Rozwijanie szacunku dla dobra wspólnego.
- Kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu.
- Rekreacja, sport i wypoczynek.
- Rozwijanie wrażliwości na potrzeby środowiska.
- Przygotowanie do świadomego korzystania ze środków masowej komunikacji.
- Przygotowanie do życia w globalnym społeczeństwie informatycznym.
- jest placówką nowoczesną, dobrze wyposażoną w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające zindywidualizowaną pracę z uczniem aktywnymi metodami z uwzględnieniem technologii komputerowej i informacyjnej, zapewniającą wszechstronny rozwój ucznia,
- jest szkołą przyjazną uczniom, wolną od przemocy rówieśniczej zapewniającą bezpieczeństwo i właściwą atmosferę podczas pobytu dziecka w szkole,
- daje uczniom i ich rodzicom czytelną informację zwrotną na temat osiągnięć i wysiłków, pobudzając do dalszego rozwoju umiejętności i zainteresowań poprzez terapię w małych grupach, wszechstronnie stymulującą rozwój i uwzględniającą indywidualne potrzeby dziecka,
- zapewnia każdemu dziecku korzystne warunki rozwoju osobowości,
- współpracuje z różnymi instytucjami wspomagającymi jego działania,
- wspomaga rodziców w procesie wychowawczym i rewalidacyjnym, oferuje szerokie wsparcie psychopedagogiczne,
- jest placówką, w której rodzice czynnie angażują się w życie szkoły, wspomagając działania nauczycieli,
- jest placówką zatrudniającą kadrę nauczycielską, która stale się dokształca i doskonali, która kompetentnie dostosowuje sposób przekazywania wiedzy, kształtuje umiejętności i postawy uczniów do naturalnej w tym wieku aktywności dzieci.
- Współpracę ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym poprzez odkrywanie wartości „małej ojczyzny" oraz dążenie do budzenia u uczniów więzi wspólnoty miejsca, tradycji, historii.
- Dążenie do rozwoju ucznia w jego wszystkich sferach zgodnie ze strefą najbliższego rozwoju.
- Uczenie pokonywania trudności poprzez podkreślanie wartości każdego sukcesu i czynienie ucznia wrażliwym i umiejącym cieszyć się z sukcesów własnych i innych.
- Ukazywanie wartości prawdy, dobra, piękna oraz przyjaźni i miłości jako największych wartości człowieka.
- Uczenie tolerancji, asertywności i akceptacji wobec inności.
- Umacnianie w uczniach wiary we własne siły.
- Motywowanie uczniów do nauki i zdobywania umiejętności na miarę ich indywidualnych możliwości psychofizycznych.
- Wpajanie uczniom zasad bezpieczeństwa i dbałości o zdrowie swoje i innych.
- Rozwijanie zainteresowań i mocnych stron ucznia.
- Usprawnianie zaburzonych funkcji ucznia.
- Rozwijanie u uczniów umiejętności współpracy w parach i w grupie.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
- Krzewienie ducha wolontariatu.
- Wdrażanie uczniów do patriotyzmu i szacunku do symboli narodowych i religijnych.
- Podążanie za uczniem, dawanie mu szansy na współtworzenie procesu samodzielnego uczenia się.
aktualizacja danych
Przedmiot działania
Zespół Szkół Specjalnych w Wolsztynie to jedyna kompleksowa placówka kształcenia specjalnego na terenie powiatu wolsztyńskiego, działająca na rzecz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Został powołany Uchwałą Nr VII/39/99 Rady Powiatu Wolsztyńskiego z dnia 26 marca 1999 r. Powstał on na bazie funkcjonującej od 1 września 1970 roku Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 4.
W skład Zespołu Szkół Specjalnych w Wolsztynie wchodzą:
Zespół Szkół Specjalnych w Wolsztynie składa się z kompleksu budynków. W skład kompleksu wchodzi trzykondygnacyjny budynek szkoły o tradycyjnej konstrukcji oraz dwa budynki dwukondygnacyje. Wszystkie budynki są ze sobą połączone. Główne wejście do budynku znajduje się od strony ul. 5 Stycznia. Placówka posiada następujące pomieszczenia: 16 sal lekcyjnych, pracownię informatyki, pracownię techniki, bibliotekę, pracownię gospodarstwa domowego, salę gimnastyczną (niepełnowymiarową), salę do gimnastyki korekcyjnej. W szkole znajdują się również gabinety przeznaczone do specjalistycznej terapii m.in. sala SI, sala doznań świata, gabinet EEG - Biofeedback, gabinet do terapii metodą Tomatisa, gabinet psychologa, gabinet pedagoga, 2 gabinety logopedyczne, basen. Uczniowie mogą również korzystać ze świetlicy szkolnej i nowego boiska sportowego.
W ZSS w Wolsztynie są organizowane następujące zajęcia: obowiązkowe zajęcia edukacyjne, zajęcia rewalidacyjne m.in. korekcyjne wad postawy, korygujące wady mowy, orientacji przestrzennej i poruszania się, nauki alternatywnych metod komunikacji i inne, wynikające z programów rewalidacji (terapia EEG Biofeedback, terapia audiospsycholongwistyczna - metodą Tomatisa, zajęcia z surdopedagogiem, zajęcia z tyflopedagogiem, zajęcia korekcyjne wad postawy na basenie, hydroterapia). Ponadto oferujemy pomoc psychologiczno-pedagogiczną uczniom, rodzicom i nauczycielom, a także rozwijamy uzdolnienia i zainteresowania uczniów (koło plastyczne, koło ekologiczne, koło techniczne, koło sportowe - kajakarskie).
Społeczność szkoły realizuje zadania statutowe, zadania wynikające z programu wychowawczego i programu profilaktyki, opracowanych w oparciu o:
Mocne strony szkoły:
Misja szkoły:
Misja szkoły zawiera się w sentencji: „Uczymy się budować cywilizację dobra i miłości” i jest realizowana poprzez przygotowanie ucznia do autonomii, samodzielnego funkcjonowania w życiu rodziny, szkoły, środowiska oraz pełnienia funkcji społecznych w oparciu o zdobyte w procesie dydaktyczno – wychowawczym i rewalidacyjnym umiejętności, nawyki i wiadomości.
Misja szkoły zawiera się w następującym dekalogu działań wychowawczych:
Wizja szkoły:
Zespół Szkół Specjalnych w Wolsztynie:
Wizję szkoły realizujemy poprzez:
Priorytety Zespołu Szkół Specjalnych:
Publikacja dnia: 09.05.2017
Dokument z dnia: 09.05.2017
Dokument oglądany razy: 721